De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:
Samenkracht en burgerparticipatie
Taakveld: | 6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | - 1.232.456 | Nadeel | Kosten opvang Oekraïners, deze worden vergoed door het Rijk. |
Lasten | 16.626 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 1.215.830 | ||
Baten | 3.950 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 1.232.456 | Voordeel | Bijdrage in de kosten voor de opvang van Oekraïners. |
Baten | 1.236.406 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Taakveld: | 6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 272.709 | Nadeel | De toegerekende loonkosten lagen mede door inhuur vanwege vacatures boven begrotingsniveau. |
Lasten | 17.439 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 23.299 | Voordeel | De bijdrage aan VGGM voor onder meer het CJG staat verantwoord op taakveld 7.1. |
Lasten | - 231.971 |
Inkomensregelingen
Taakveld: | 6.3 | Inkomensregelingen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 177.977 | Nadeel | De kosten voor de energietoeslag bedroegen in 2022 € 426.000. In de septembercirculaire is nog € 184.000 aan extra middelen vanuit het Rijk ontvangen, en in de decembercirculaire € 156.000. Deze baten staan op taakveld 0.7 verantwoord. |
Lasten | - 42.929 | Nadeel | Dit betreft kwijtscheldingen afvalstoffen- en rioolheffing. Deze werden voorheen gelijk verdisconteerd met de afval- en rioolbaten, maar horen vanuit de IV-3 hier verantwoord te worden. |
Lasten | - 27.757 | Nadeel | De toegerekende loonkosten lagen boven begrotingsniveau. |
Lasten | - 83 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 12.863 | Voordeel | De uitkeringen voor bijstand, IOAW/IOAZ en BBZ vielen lager uit dan begroot. |
Lasten | 18.621 | Voordeel | In 2022 werden nog terugbetalingen TOZO ontvangen. |
Lasten | - 217.262 | ||
Baten | 1.599 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 66.290 | Voordeel | Van het ministerie van SZW is in 2022 een bedrag van ruim € 66.000 ontvangen voor inburgering. De lasten staan op taakveld 6.5. |
Baten | 125.264 | Voordeel | De bijdrage vanuit het Rijk voor de BUIG-middelen (bijstand) viel hoger uit dan begroot. |
Baten | 193.153 |
WSW en beschut werk
Taakveld: | 6.4 | WSW en beschut werk | |
---|---|---|---|
Lasten | - 23.591 | Nadeel | Voor de inzet van beschut werk lagen de lasten hoger dan begroot, hier tegenover stonden ook hogere loonkostensubsidies. |
Lasten | - 23.591 | ||
Baten | 18.535 | Voordeel | Dit betreft hogere loonkostensubsidie dan begroot. |
Baten | 18.535 |
Arbeidsparticipatie
Taakveld: | 6.5 | Arbeidsparticipatie | |
---|---|---|---|
Lasten | 7.492 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 7.492 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Taakveld: | 6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |
---|---|---|---|
Lasten | - 153.333 | Nadeel | Van de opgenomen taakstelling voor WMO is in 2022 reeds € 146.667 (meetbaar) gerealiseerd. |
Lasten | - 44.184 | Nadeel | De begeleidingskosten waren hoger dan begroot, maar gelijk aan de kosten in 2021. |
Lasten | - 33.945 | Nadeel | De aan het taakveld toegerekende loonkosten lagen mede door inhuur boven begrotingsniveau. |
Lasten | - 13.722 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 245.184 | ||
Baten | 17.000 | Voordeel | Voor de uitvoering van Beschermd wonen is personeel uitgeleend aan Ede. |
Baten | 17.000 |
Maatwerkdienstverlening 18+
Taakveld: | 6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | |
---|---|---|---|
Lasten | - 80.813 | Nadeel | De kosten voor schoonmaakondersteuning zijn in 2022 fors gestegen door een niet begrote OVA-indexatie en een toename van het aantal cliënten (+30). |
Lasten | 9.092 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 71.721 | ||
Baten | 17.383 | Voordeel | De eigen bijdrage lag ook hoger dan begroot. |
Baten | 17.383 |
Maatwerkdienstverlening 18-
Taakveld: | 6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | |
---|---|---|---|
Lasten | - 150.000 | Nadeel | Voor jeugd was een taakstelling begroot van € 100.000. De getroffen beheersmaatregelen hebben in 2022 uiteindelijk € 238.000 opgeleverd. Daarnaast was er echter sprake van een toename van het aantal jeugdigen in zorg, waardoor de besparing t.o.v. begroting uitkwam op € 51.000 (een afname van € 101.000 op taakveld 6.82 en een toename op dit taakveld van € 50.000. |
Lasten | - 36.080 | Nadeel | De afrekening over 2021 en de coronacompensatie aan zorgaanbieders vielen hoger uit. |
Lasten | - 29.217 | Nadeel | De toegerekende loonkosten lagen boven begrotingsniveau. |
Lasten | - 19.130 | Nadeel | De kosten voor vervoer en PMT waren in 2022 niet goed begroot, waardoor er sprake is van een overschrijding. |
Lasten | - 7.925 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 37.800 | Voordeel | In 2022 werd minder uitgegeven aan PGB's voor jeugd dan begroot. De trend is al een aantal jaren dalend. |
Lasten | - 204.552 | ||
Baten | 18.000 | Voordeel | Een deel van het budget voor onderzoek en advies was per abuis aan de batenkant begroot. |
Baten | 18.000 |
Geëscaleerde zorg 18-
Taakveld: | 6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | |
---|---|---|---|
Lasten | - 3.439 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 101.000 | Voordeel | De kosten voor gespecialiseerde jeugdzorg vielen lager uit dan begroot, zie ook taakveld 6.72. |
Lasten | 97.561 |