6: Sociaal domein

Verschilverklaring

De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:

Samenkracht en burgerparticipatie

Taakveld:

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

Lasten

- 1.232.456

Nadeel

Kosten opvang Oekraïners, deze worden vergoed door het Rijk.

Lasten

 16.626

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 1.215.830

Baten

 3.950

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 1.232.456

Voordeel

Bijdrage in de kosten voor de opvang van Oekraïners.

Baten

 1.236.406

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Taakveld:

6.2

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Lasten

- 272.709

Nadeel

De toegerekende loonkosten lagen mede door inhuur vanwege vacatures boven begrotingsniveau.

Lasten

 17.439

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 23.299

Voordeel

De bijdrage aan VGGM voor onder meer het CJG staat verantwoord op taakveld 7.1.

Lasten

- 231.971

Inkomensregelingen

Taakveld:

6.3

Inkomensregelingen

Lasten

- 177.977

Nadeel

De kosten voor de energietoeslag bedroegen in 2022 € 426.000. In de septembercirculaire is nog € 184.000 aan extra middelen vanuit het Rijk ontvangen, en in de decembercirculaire € 156.000. Deze baten staan op taakveld 0.7 verantwoord.

Lasten

- 42.929

Nadeel

Dit betreft kwijtscheldingen afvalstoffen- en rioolheffing. Deze werden voorheen gelijk verdisconteerd met de afval- en rioolbaten, maar horen vanuit de IV-3 hier verantwoord te worden.

Lasten

- 27.757

Nadeel

De toegerekende loonkosten lagen boven begrotingsniveau.

Lasten

- 83

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 12.863

Voordeel

De uitkeringen voor bijstand, IOAW/IOAZ en BBZ vielen lager uit dan begroot.

Lasten

 18.621

Voordeel

In 2022 werden nog terugbetalingen TOZO ontvangen.

Lasten

- 217.262

Baten

 1.599

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Baten

 66.290

Voordeel

Van het ministerie van SZW is in 2022 een bedrag van ruim € 66.000 ontvangen voor inburgering. De lasten staan op taakveld 6.5.

Baten

 125.264

Voordeel

De bijdrage vanuit het Rijk voor de BUIG-middelen (bijstand) viel hoger uit dan begroot.

Baten

 193.153

WSW en beschut werk

Taakveld:

6.4

WSW en beschut werk

Lasten

- 23.591

Nadeel

Voor de inzet van beschut werk lagen de lasten hoger dan begroot, hier tegenover stonden ook hogere loonkostensubsidies.

Lasten

- 23.591

Baten

 18.535

Voordeel

Dit betreft hogere loonkostensubsidie dan begroot.

Baten

 18.535

Arbeidsparticipatie

Taakveld:

6.5

Arbeidsparticipatie

Lasten

 7.492

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 7.492

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Taakveld:

6.6

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Lasten

- 153.333

Nadeel

Van de opgenomen taakstelling voor WMO is in 2022 reeds  € 146.667 (meetbaar) gerealiseerd.

Lasten

- 44.184

Nadeel

De begeleidingskosten waren hoger dan begroot, maar gelijk aan de kosten in 2021.

Lasten

- 33.945

Nadeel

De aan het taakveld toegerekende loonkosten lagen mede door inhuur boven begrotingsniveau.

Lasten

- 13.722

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 245.184

Baten

 17.000

Voordeel

Voor de uitvoering van Beschermd wonen is personeel uitgeleend aan Ede.

Baten

 17.000

Maatwerkdienstverlening 18+

Taakveld:

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

Lasten

- 80.813

Nadeel

De kosten voor schoonmaakondersteuning zijn in 2022 fors gestegen door een niet begrote OVA-indexatie en een toename van het aantal cliënten (+30).

Lasten

 9.092

Voordeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

- 71.721

Baten

 17.383

Voordeel

De eigen bijdrage lag ook hoger dan begroot.

Baten

 17.383

Maatwerkdienstverlening 18-

Taakveld:

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

Lasten

- 150.000

Nadeel

Voor jeugd was een taakstelling begroot van € 100.000. De getroffen beheersmaatregelen hebben in 2022 uiteindelijk    € 238.000 opgeleverd. Daarnaast was er echter sprake van een toename van het aantal jeugdigen in zorg, waardoor de besparing t.o.v. begroting uitkwam op € 51.000 (een afname van € 101.000 op taakveld 6.82 en een toename op dit taakveld van € 50.000.

Lasten

- 36.080

Nadeel

De afrekening over 2021 en de coronacompensatie aan zorgaanbieders vielen hoger uit.

Lasten

- 29.217

Nadeel

De toegerekende loonkosten lagen boven begrotingsniveau.

Lasten

- 19.130

Nadeel

De kosten voor vervoer en PMT waren in 2022 niet goed begroot, waardoor er sprake is van een overschrijding.

Lasten

- 7.925

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 37.800

Voordeel

In 2022 werd minder uitgegeven aan PGB's voor jeugd dan begroot. De trend is al een aantal jaren dalend.

Lasten

- 204.552

Baten

 18.000

Voordeel

Een deel van het budget voor onderzoek en advies was per abuis aan de batenkant begroot.

Baten

 18.000

Geëscaleerde zorg 18-

Taakveld:

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

Lasten

- 3.439

Nadeel

Diverse kleine verschillen onder € 12.500.

Lasten

 101.000

Voordeel

De kosten voor gespecialiseerde jeugdzorg vielen lager uit dan begroot, zie ook taakveld 6.72.

Lasten

 97.561

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2023 15:42:47 met de export van 06/13/2023 15:36:10